همه چیز در مورد فناوری FSR 3 را بدانید ,فناوریهای FSR 3 و HYPR-RX چند روز پیش در مراسم ویژه AMD معرفی شدند. این فناوریهای تازه یک برد بزرگ برای پیسی گیمرها و علاقهمندان به بازی کامپیوتر است که کارتگرافیکهای قدیمی را هم زنده میکند.
فناوری FSR برای اولین بار پا فراتر از محصولات شرکت ایامدی گذاشته است و برای کارتگرافیکهای شرکت انویدیا و اینتل هم در دسترس قرار میگیرد تا عملکرد سختافزار در بازیها بهتر شود. در این مطلب تمام آنچه باید در مورد FSR 3 و نحوه کارکرد آن بدانید را شرح خواهیم دید و پاسخ کوتاهی به سوال FSR 3 چیست دریافت خواهید کرد.
هر دو فناوریهای افاسآر 3 و هایپر-آر ایکس شباهت زیادی به یکدیگر دارند، زیرا هدف هر دو، افزایش عملکرد گیمینگ است. اگر نحوه کارکرد این دو را بررسی کنیم، خواهیم دید که تفاوتهای اساسی وجود دارد و اینکه از لحاظ فنی و عملکرد باهمدیگر تفاوت دارند.
خبر خوشی برای شما. اگر از کارت گرافیک قدیمی مانند GTX 1060 استفاده میکنید، FSR به شما در اجرای بازیها کمک میکند
ابتدا بگذارید با FSR 3 شروع کنیم که مهمترین فناوری افزایش فریم AMD است. این فناوری بخش از همان اکوسیستم FiedilityFX Super Resolution که چند سالی است در دسترس است و با معرفی کارت گرافیکهای RDNA 2 رونمایی شد.
فناوری اف اس آر بیش از 300 بازی مختلف را پوشش میدهد و نحوه کارکرد آن بارها در مطالب مختلفی تشریح شد. آنچه مهم است، تغییرات FSR 3 است و اینکه چطور قرار است فناوری فریمهای حرکتی روان یا AFMF روی اجرای بازیها تأثیر بگذارد.
AFMF یک فناوری جریان اپتیکال بهبودیافته است که با فایلهای موقت بازی ترکیب میشود تا عملکرد بازیها را در بعضی شرایط تا 2 برابر بهتر کند. بهعبارتدیگر این فناوری فریمهای بیشتری ایجاد میکند و اجازه میدهد تا تصویر نهایی بسیار روانتر از قبل شود. در سوی دیگر فناوری Fluid Motion Frames نیز رقیب فریم جنریشن انویدیا بهحساب میآید که بازهم عملکرد بازی را بهتر میکند. افرادی که آشنا با DLSS 3 هستند، میدانند که ابزار تازه AMD چه اندازه کاربردی خواهد بود.
حالتهای FSR 3
ایامدی چندین حالت مختلف برای فناوری FSR 3 در نظر گرفته است. انتخاب هرکدام از این حالتهای گرافیکی روی وضوح پایه بازی و همچنین کیفیت تصویر تأثیر میگذارد. در حالت اولیه که FSR فعال نمیشود و همان وضوح اولیه تصویر ثابت باقی میماند، اما فشار بیشتری به سختافزار وارد میشود.
در حالت Quality نیز تصویر بهتر با آپاسکیل یا افزایش وضوح بهصورت نرمافزاری به دست میآید. حالت Performace بهنوعی ضعیفترین حالت است و افزایش فریم به جای افزایش وضوح در اولویت قرار میگیرد. در نهایت حالت متعادل نیز بین این دو قرار دارد.
- FSR 3 Native – کیفیت بالا بدون دستکاری وضوح تصویر
- FSR 3 Quality – بهترین کیفیت تصویر ممکن
- FSR 3 Balanced – کیفیت تصویر متعادل
- FSR 3 Performance – بهترین عملکرد با کمترین کیفیت تصویر
تغییرات در اف اس آر 3
با این مقدمه به سراغ بهبودهای FSR 3 نسبت به FSR 2 بپردازیم. فناوری جدید شامل یک پردازشگر رابط کاربری است که بخشی از الگوریتم ویژه حساب میشود. کد این نرمافزار به زبان HLSL نوشته شده است که اجازه تولید فریمهای 4K با سرعت بیشتر و در کمترین زمان ممکن نسبت به دیگر فناوریهای رقیب را میدهد.
پردازش موازی با رندر بازی انجام نمیشود و در نتیجه فشار از روی سختافزار برداشته میشود. AMD از میزان تأخیر در ارسال تصویر و ایجاد فریم آگاه است و پاسخ آنها به فناوری Reflex انویدیا، ابزار دیگری به نام Radeon Anti-Lag+ که میزان تأخیر تصویر را کاهش میدهد.
در حال حاضر تنها مالکان کارت گرافیکهای RX 7000 میتوانند از Anti-Lag+ استفاده کنند و کاربران RX 6000 به پایین از فناوری قدیمیتر بهره خواهند برد. AMD میگوید که فناوری جدید در نهایت کیفیت تصویر بهتری ارائه میدهد و میزان فریم در بازیها افزایش پیدا میکند. تغییرات FSR 3 بهطور خلاصه به شرح زیر است:
- فناوری فریمهای حرکتی روان با AFMF
- فناوریهای جدید ایجاد فریم و Frame Interpolation
- پردازشگر رابط کاربری
- پردازش نامتقارن برای ایجاد سریعتر فریم
- پشتیبانی از فناوری Anti-Lag+
- عدم دستکاری سختافزار ML/AI
- بهبود 3.4 برابری عملکرد بازیها
- لایسنس اوپن سورس
بازیهای پشتیبانیشده
در حال حاضر تنها چند بازی جدید از FSR 3 پشتیبانی میکنند که شامل موارد زیر میشوند. تمام استودیوهایی که از آنریل انجین 5 استفاده میکنند میتوانند بهراحتی از کیت توسعهدهندگان FSR در این موتور بازیسازی کمک بگیرند.
تمامی افرادی که کارت گرافیک RX 500 به بالا یا انویدیا GTX 10 به بالا را دارند، میتوانند از FSR 3 استفاده کنند. دیگر نیازی به داشتن سختافزار AMD برای استفاده از FSR نیست و این خبر خوبی برای افرادی است که کارت گرافیک قدیمی دارند و میخواهند بازیها را روانتر اجرا کند.
- Avatar Frontiers of Pandora
- Cyberpunk 2077
- Warhammer 40K: Space Marine II
- Frostpunk 2
- ADERS
- SQUAD
- Starship Troopers Extermination
- Black Myth WUKONG
- Crimson Desert
- Like A Dragon Infinite Wealth
سختافزار لازم برای استفاده از FSR 3 با آپاسکیل و Frame Generation
پشتیبانیشده | AMD Radeon RX 5700 به بالا | NVIDIA GeForce RTX 20 به بالا |
پیشنهادی | AMD Radeon RX 6000 به بالا | NVIDIA GeForce RTX 30 به بالا |
سختافزار لازم برای استفاده از FSR 3 تنها با آپاسکیل
پشتیبانیشده | AMD Radeon RX 590 به بالا | NVIDIA GeForce GTX 10 به بالا |
پیشنهادی | AMD Radeon RX 5000 به بالا | NVIDIA GeForce RTX 20 به بالا |
HYPR-RX
دومین فناوری مهم AMD نیز HYPR-RX نام دارد. این نرمافزار بخشی از درایور آدرنالین AMD است که تنها با فشردن یک دکمه، میزان فریم در بازیهایی که با دایرکتایکس 11 و 12 اجرا میشوند را افزایش میدهد.
این فناوری شامل سه قابلیت مهم است، Boost، آنتیلگ پلاس و RSR که Radeon Super Resolution خوانده میشود و در واقع با FSR تفاوت دارد. اما کارکرد ابزار پایانی چطور است؟ کیفیت تصویر در RSR اندکی نسبت به FSR کمتر است، اما افزایش فریم در این حالت بیشتر است و حتی به چهار برابر هم میرسد.
فناوری HYPR-RX برای فردی مناسب است که میخواهد سه ابزار مهم بوست، آنتیلگ و RSR را کنار همدیگر داشته باشد و فعال کند و میزان فریمریت را بهصورت آنی، دو برابر کند.
فناوری هایپر آر ایکس تنها توسط کارتگرافیکهای جدید AMD پشتیبانی میشود و مالکان کارت گرافیک انویدیا و اینتل نمیتوانند از آن استفاده کند. طبق گفتهها دمو ارائهشده از FSR 3 توانسته با عملکرد DLSS 3 برابری کند و افرادی که این فناوری را تست کردهاند، بسیار از آن راضی بودهاند. البته انویدیا از DLSS 3.5 رونمایی کرد تا همچنان دست بالا را نسبت به ایامدی داشته باشد.
شرکت AMD بنچمارک بازیها با فناوری جدید را در طی مراسم نشان داد. HYPR-RX تأثیر شگرفی روی بازیها داشت و برای نمونه Shadow of the Tomb Raider با میزان فریم 165 اجرا شد و لگ تصویر نیز نصف شد. باید دید این ارقام در واقعیت چطور خواهند بود و آیا با ادعای ایامدی برابری میکنند یا خیر.
بیشتربخوانید: